tisdag 24 november 2009

Viasat ger svar på tal.


Många funderade över varför Viasat hockey inte sände Mora - VIK, så också jag. Att matchen gick en Lördag klockan 18 gav en självklar bild av att här var viasat inblandad, men icke. S24 sände matchen med sina enligt rapporter amatörmässiga kommentatorer. Viasat sände repris, Oskarshamn - Leksand.
Jag ägnade de få minuterna framför datorn i väntan på Mora - VIK med att skriva ner några funderingar till Viasat hockey om deras prioriteringar. Hur resonerar den kanal som så tydligt marknadfört sig som sveriges grymmaste och fetaste hockeykanal när dom väljer att visa repriser istället för den ända match i hockeyallsvenskan som ska genomföras denna kväll?

kanalchefen på viasat hockey, Richard Segeborn svarade så här:
"Hej David. Tack för ditt mejl. Tråkigt att du är besviken på oss. Jag ska försöka förklara hur vi resonerar. Viasat Hockey visar en match per omgång (bortsett från serieupptakten då vi visade 8 matcher på 8 dagar). Och eftersom omgångarna ofta är utspridda över flera matchdagar, så kan det vara flera matcher en viss dag utan att vi sänder någon av dessa. Så i omgång 20 visade vi Oskarshamn-Leksand, och inte Mora-VIK.

Repriserna är avsedda som en service, har vi tänkt. För att fylla kanalen med en massa färska matcher. Många av våra tittare uppskattar detta. Inte minst de som inte hade tid att se matchen live, eller hade lust att betala för den PPV. Vi kan alltså visa PPV-matcherna från ViasatOnDemand/S24 på Viasat Hockey i repris, dagen efter de har spelats. Man kan alltså se en livematch per omgång, samt tre matcher per omgång i sin helhet repriserat, på Viasat Hockey. Hockeyallsvenskan har, mig veterligen, aldrig exponerats mer i TV än den gör nu.

Vi försöker hitta en fördelning av matcher/lag som både tittare och klubbar kan uppskatta. Vi vill inget hellre än att ha nöjda tittare. Det är svårt med balansen kring matchval, men vi gör vårt bästa. Häromveckan t.ex var det Mora-Leksand, men då valde vi att visa Örerbo-Björklöven från den omgången. Då var det många i Dalarna som var besvikna. Vi vill så klart att alla ska vara nöjda och att alla lagen exponeras. Men precis som när man väljer tv-matcher i Elitserien i hockey eller Champions League i fotboll så fokuserar man lite mer på de mest uppmärksammade matcherna och största lagen."

Ni som har viasat kan fundera över det här. Frågan jag ställer mig är fortfarande, är det värt att som Västeråsare inneha Viasat Hockey? Richard Segeborn ger mig lagens totala exponering hittills i kanalen sen den började och på tjugo omgångar har viasat hockey visat Leksand elva gånger, Malmö tio gånger och AIK nio gånger. Sen kommer mora och Västerås med åtta respektive sex gånger. De sämst exponerade lagen i kanalen är Almtuna, Borås, Björklöven och Sundsvall som alla bara visats två gånger på tjugo omgångar.

Här har ni fakta rakt på papper. Jag har redan tagit ställning och valt att hålla mig utanför. Skallbergskrogen har Viasat Hockey och vad jag förstått så är det meningen att support längre fram ska inbjuda till tevekväll på Skallis under en bortamatch.
Richard Segeborn ska i alla fall ha ett tack för den tid han lade ner på att svara på mitt mejl.
Vi syns imorgon.
Glöm för guds skull inte att boka Leksand borta den 11/12. En Fredag.
Boka, Boka, Boka.

Inga kommentarer: