lördag 21 november 2009

5 frågor till klubbchefen.

Jag ställde några frågor till flera personer inom VIK, en utav dom var ordförande Cajander då dessa frågeställningar egentligen berör hans arbetsuppgifter i VIK. Han svarade dock inte. Den som svarade var Anders Eklund och det tackar jag för. Eklund kan vi lita på när det gäller att svara på frågor. Jag skrev denna miniatyrintervju strax efter förlusten mot Sundsvall. Då hade varken Claes Lindblom eller Patrick Yetman kommit till VIK. Det går snabbt i svängarna men jag väljer endå att publicera detta.

Efter fiaskot mot Sundsvall finns det väll numera inga argument som säger att vi bör hålla fast vid säsongens målsättning att nå topp tre. Hur resonerar du i den frågan med facit i hand?
Det är styrelsen som sätter målsättningen, inte jag. Självklart är det lätt att vara efterklok när det inte går bra. Personligen tycker jag man ska ha en målsättning som är tuff att nå, alltså att man verkligen lyckas om man når sin målsättning.


Jag kan känna att laget behöver andrum i form av mindre press. Ett sätt vore att gå ut och sänka målsättningen. Håller du inte med mig om att målsättningen om topp tre kan vara en bidragande orsak till den krampaktighet som råder ute på isen?
Ja, självklart kan det vara en stressfaktor idag. Vi har kommit topp 5 de sista tre åren så att ha en lägre målsättning innan årets hade inte känts bra. Största pressen tror jag nog grabbarna sätter på sig själva.


Vore det inte ärligt av er att gå ut till sponsorer och sänka målsättningen och dra upp nya riktlinjer som bygger på att rädda säsongen 09/10 där sponsorerna kan spela en avgörande roll i fråga om pengar till nya spelare etc?
Jag har inte tänkt i de banorna men det kan givetvis vara en väg att gå beroende på hur det kommer att se ut de närmaste matcherna men som jag svarat ovan så är det en styrelsefråga.


Många spelare i VIK är nya för i år. Om vi räknar med Ström och Svanberg så är det en hel del. Hur tror du det har påverkat laget?
Jag har aldrig själv spelat hockey men jag tycker backsidan är bättre idag men att vi gör för få mål samt att målvakterna inte kommit upp till fjolårets nivå än.


Hur länge ska vi supportrar ha tålamod med det här relativt nya VIK laget tycker du? Har vi för dåligt tålamod?
Ni ska ha förväntningen och precis som vi vara frustrerade när det inte går bra. Hoppet om en snar vändning tycker jag vi alla ska ha. Vi jobbar intensivt med att hitta lösningar som gör att det ska gå bättre samtidigt som vi rannsakar oss själva för att ta lärdom av vad som gått snett hittills.

.....
En liten anekdot.
Direkt efter att jag tagit del utav Eklunds svar så nås jag av nyheten på smygvikarens blogg, mrmadhawk, att VIK var nära kontrakt med Patrick Yetman. Jag mejlar Eklund på nytt och han bekräftar mellan raderna att så var fallet. Det riktigt tråkiga är att jag, min ärkenöt, åker bort och är borta sen över hela dagen. När jag kommer tillbaka hittar jag Eklunds svar och tänker, wow, jag har ett scoop. Okej för att smygvikaren var först men nu var det ju bekräftat. Sen går jag in på vik.se och där finns uppgiften som en megastor nyhet. Jepp, så var det med det.

Ikväll kanske vi vinner.
kom ihåg vart ni läste det först.

Inga kommentarer: