torsdag 17 september 2009

Det skulle inte ha slutat så här.

Jag har druckit upp min öl och stirrar nu stumt mot den flimrande skärmen. Vad ska jag skriva? Hur ska jag uttrycka det? Just på sekunden jag såg ut över folkhavet inne i templet så kände jag att allting är på sin plats. Allt är perfekt. Så här känns det när livet når en utav sina höjdpunkter. Jag kunde känna håret resa sig på mina armar när den gulsvarta sången nådde sina absolut vackraste toner. Det var en sån där dag när capo slet och svettades och stundtals fick lön för mödan och där en andra period var så magisk att inte ens Disney kan återskapa den.

Det var bäddat för VIK. Vi borde ha vunnit. Jag försöker återskapa matchen i minnet och kommer alltid fram till samma känsla. Snöpligt, frustration, dejavu. Matchen idag var inte unik i sitt slag. VIK har spelat många likartade matcher där Gulsvart gjort en stark match med en del stolpskott, ribbskott och skitskott i kombination med slarv när det väl gäller och en domare som varje gång ska hitta ett mål att döma bort.

Grabbarna på tevehyllan fick skäll i periodpausen. Varför visade ni ingen repris på målet som blev bortdömt? Ingen bild från tevebolaget som sänder matchen, blev svaret. Ingen bild. Jag minns i Ejendals Arena när Leksand får ett mål som inte ska vara mål. Då gick jumbotronen varm. Men i ABB-arena finns det inget tillstånd från tevebolaget för repriser tydligen. En kollektiv bojkott av S24 vill jag se i framtiden.

Jag vet. Jag vänder min ilska åt fel håll. Slår i luften. Vägrar inse att VIK kanske inte nådde upp till den ork och standard som krävs i matcher som denna. Leksand var knappast överlägsna. VIK orkade bara inte i slutet. När jag lämnar arenan ungefär en halvtimme efter slutsignalen ser jag en ring med Leksandsfans tillsammans med polisen inspektera en parkerad bil med inslagen bakruta. Jag vänder mig mot dom och ler. På vägen hem i min egen bil kommer jag på hur jävla kallt det måste bli att bila hem till Leksand med inslagen bakruta.
Men jag ler fortfarande.

....
Kvällens...

Citat:
"Ju mer dom där jävlarna hänger på sig desto större status verkar dom ha."
Magnus den yngre om alla överdrivet bepälsade blåvita julgranar som går förbi oss där vi står i VHS-disken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Risken att ägaren till bilen behövde bila ända hem till leksand är väl knappast trolig.

Åker man hem till Sura tillräckligt snabbt så hinner det inte bli så kallt

dbl sa...

Vi hade tur, ni var bättre

Rally sa...

Att gotta sig åt andras olycka det är bara fjortis fasoner skämmes.

Erik sa...

inget videoklipp från matchen? =)

-hängiven gulsvart- sa...

Jag lämnade kameran hemma eftersom jag skulle stå i VHS-disken. Filmade dock tifot åt support så dem sitter på lite bilder som finns på ultras hemsida. Inga rörliga bilder dock - bara klipp från filmen.

Men serien är lång. kommer mera =)

Anonym sa...

Hejsan, har suttit på sittplats nu i många år, och det jag undrar är (för jag är ingen höjdare på att gissa)

Men vi säger Leksandsmatcher, hur mycket folk är det i klacken då?

Tack på förhand

/Tobias

Anonym sa...

Oj. svårt att säga. Men kan väl dra en gissning på 150-200 aktiva kanske?