onsdag 19 augusti 2009

Gerdin - Mannen bakom VIK-TV















Han är mannen som är överallt och ingenstans samtidigt. En hårt arbetande VIK själ som ser till så att vi har bild i jumbotronen och musik i öronen under matcherna. Han bloggar, filmar och säljer VIK ut mot eventuella kunder. Men vem är han egentligen och hur hamnade han i ABB-arenas korridorer som mediaansvarig för Gulsvart?

Hängiven Gulsvart ger er Jimmy Gerdin. Mannen som alla vet vem det är men som ingen vet något om. I denna öppenhjärtliga intervju träder han fram och diskuterar allt från hans roll i klubben till ryktesspridningar på nätet. Ett hjärtligt tack från mig till Gerdin som, trots mitt ifrågasättande av honom i ett tidigare inlägg, valde att ställa upp för denna intervju. Ytterligare ett bevis på kanslipersonalens oerhörda tålamod med de envisa och frågvisa fansen.
_______________
Jag har ju varit med länge nog för att komma ihåg dig när du började leverera media för VIK. Det var webbradion och en del annat. Hur kom det sig att du över huvudtaget började meka med media för VIK?
Har i princip alltid jobbat med ljud och bild så när jag fick chansen att kombinera ett av mina stora intressen (Hockeyn) med mitt jobb så var det ett naturlig steg att ta. Jag tjatade länge på VIK att man borde börja köra med webb-tv och filma alla matcher men det tog sin lilla tid.

Radarparet då var ju "Beach". Ni klädde upp er i kostym och kommenterade matcherna innan, under och efter. I början verkade allting så otvunget och lättsamt. Är det något du känner igen och är det något du kan sakna idag?
Klart man saknar det. Det var ju mest en liten klackspark grej som försökte efterlikna hockeykväll. Men på den tiden så åkte man ju ner någon timme innan match och gjorde några intervjuer och såg hockey från pressläktaren. Det var väldigt avslappnat och lugnt.

När på resan fick VIK upp ögonen för dig på allvar? Och hur gick det till när du blev anställd?
Vi hade ju kört VIK-TV i drygt två säsonger innan man byggde om hallen och skaffade jumbotronen. Det var först då som det gick från lek till allvar då någon var tvungen att hålla i allt som hör till mediakuben. Jag jobbade då på kommunen med diverse filmprojekt och försökte få det att även gå ihop med allt roddande på Rocklunda. Det funkade i ett halvår, sen började man spendera mer tid i hallen än på jobbet. Då blev jag provanställd på VIK´s marknadsavdelningen i början av januari 2008 till juni.


Har media alltid varit ett intresse för dig och hur kommer det sig att du valde den inriktningen?
Det började väl som för många andra med att man gjorde egna filmer hemma på baksidan av huset med ett gäng polare. Sen när man skulle välja gymnasium så blev det film även där. Pluggade 4 år i Stockholm och flyttade hem hit och började jobba direkt.

Du arbetar med det du älskar att göra och du arbetar för den klubb du håller på. Många skulle nog ge mycket för den känslan. Känner du att du har funnit ditt drömyrke?
Ja absolut. Jag tror inte att det finns ett bättre jobb i Västerås om man vill jobba med media. Det är nog också tur att jag jobbar med hockeyn för då trubbas man av lite. Det är inte kul att sitta på läktaren med alltför hög puls och en röst som tagit slut för länge sedan år efter år.

Det känns ibland märkligt att man en gång haft ett gäng idolbilder på väggen hemma och idag jobbar man med flera av sina barndomsidoler. Sånt är stort när man tänker efter.

Vad har du för uppgifter inom klubben förutom alla sidoprojekt som du pyssar med?
Jag är anställd på VIK´s marknadsavdelning och jobbar med all media inom föreningen. Det kan vara allt från tv till hemsidor eller reklamfilmer. Arbetsuppgifterna går också in i olika faser under året. Från maj till september så är det mestadels försäljning, event och reklamproduktion. Under oktober-april är det mer fokus på matcherna och hemsidan. Sedan har vi på marknadssidan även i uppgift att arrangera olika event som tex första ispasset och kickoff för våra samarbetspartners. Så det blir ett väldigt varierande jobb.

Eftersom jag gick upp på heltid först i maj i år så har man haft svårt att få tiden att räcka till för att täcka upp alla områden till 100%. Nu har jag även huvudansvaret för hemsidan som jag tror vi kommer att få bra fart på under hösten. Det kommer bli lite överraskningar där inom kort.

Vad är det viktigaste med ditt jobb anser du när det handlar om media och VIK?
Svårt att säga. Men hemsidan blir en mycket viktig kugge under hösten att ta tag i. Sedan så kan man ju aldrig komma ifrån att jumbotronen tar upp mycket av tiden så den måste man höja några nivåer varje år.

Hur ska VIK göra rent praktiskt, anser du som mediaansvarig på marknadsavdelningen, för att VIK ska öka sitt varumärke och på sikt få in mer publik i arenan och knyta fler sponsorer till klubben?
Jag tror att man ska försöka utveckla alla detaljer kring klubben. Det kan vara något så enkelt som ett trevligt bemötande i entrén eller att man får mersmak av ett bra matcharrangemang och vill se mer.

Hur pass fria tyglar har du i ditt arbete?
Hehe, ja den som sett våra Västerås Höjdare program vet ju att det inte finns några tyglar när det gäller tv-biten. Men i övrigt så har jag stor frihet under ett tungt ansvar. *ler*

När du inte arbetar med marknad så styr du VIK-bloggen och VIK-teve. Kan du känna någon gång att det ibland blir lite mycket?
Jo det kan ibland köra ihop sig riktigt mycket när det blir för många bollar i luften, men samtidigt kan det vara nästan för lugnt under andra perioder av året så det gäller att försöka planera och få tiden att räck till. Det har ju också blivit ett litet vägval där jag fått släppa VIK-TV biten runt matcherna mer och mer eftersom jag sitter fast upp i ett kontrollrum från klockan 16 till 21 på en matchdag. När vi startade VIK-tv så hade jag ju full koll på matchen. Numera är man glad om man kommer ihåg vilka som gjorde målen.

Jag har som mål att alltid finnas med på bortamacherna i spelarbussen under säsongen och ge så mycket intressant material från laget som möjligt. Men samtidigt vill man inte att det går till överkurs á la "Percys Pågar".

Hur pass stor press har du från kansliet och klubbchefen att du ska leverera allt det som du gör?
Pressen kommer nog mer från mig själv eftersom jag tar på mig alla sakerna själv. det är få gånger som någon slänger upp en stor hög papper på mitt skrivbord och säger: "Det här ska du göra och det ska vara klart imorn!"
Det skulle vara Julle då, som vill ha hjälp med att installera digital-tv boxen i så fall. *ler*

Du arbetar med Bössfall som tidigare figurerat i Aftonbladet på en lista över de under 30 år som tjänar mest i Västerås. Hur står det till med de egna finanserna, apropå de rykten som florerar att du skulle få saftigt betalt av VIK?
Jo jag såg både grejen om "Bössan" och folks teorier om mig. Jag tänker dock inte kommentera andras löner inom klubben. Men kan lugna alla fundersamma människor att jag inte drar in några större summor från VIK.

Du har i våran mejlkonversation uttryckt frustration över rykten och teorier som föds på forum och bloggar på nätet. Hur resonerar du kring det?
Jag kan väll säga så här. Forum och bloggar har en förmåga att spinna vidare på rykten så att det som en gång var spekulation tillslut upplevs som fakta. Det finns ju också en anledning till att VIK.se inte har något forum.
(vik.se hade tidigare för flera år sedan ett eget forum som spårade ur i kaos vilket ledde till att klubben tog bort den. Red.)

VIK.se har annars varit dåliga på att uppdatera. Hur ser du på det påståendet idag?
Det vet jag inte om jag håller med om. Under sommaren har det varit lågsäsong både på nyheterna och uppdateringen. Något som jag upplevt som helt normalt. Det måste finnas en paus på hockeyåret. Ser man till högsäsong kring matcherna och även silly-season så tycker jag att sidan fungerat kanon, men det ska bli ännu bättre denna säsong. Man skall komma ihåg att alla som skriver och fotar för hemsidan gör detta helt ideelt. Det finns alltid ett behov av fler duktiga medarbetare till hemsidan.

Du har ju annars en perfekt plattform för att snappa upp lite skvaller i klubben. Inga färska skvaller du kan delge oss nyhetstörstande fans?
Ja, jag både vet och hör en hel del. I nuläget kan jag dock inte släppa något, men den som lever för se. En sak är dock säker. Det kommer att stå på VIK.se.

Till sist, får vi se några fler avsnitt av Västerås Höjdare i framtiden?
Ja det har ju varit på gång flera stycken men som tyvärr fallit ihop i sista stund.
Vi hade Nicklas Lidström på kroken förra sommaren och även Johan Tornberg, men det är ibland svårt att ro i hamn ett avsnitt med så många inblandade. Men förhoppningsvis dyker programmet upp igen i framtiden.

Namn: Jimmy Gerdin
Civil status: Komplicerat
Yrke: Media
Gör på fritiden: Umgås med vänner och njuter av livet.
Det finns i min skivsamling: Filmmusik.
Bästa VIK minne: VIK-Borås 4-1

Vin eller öl: Cola
Vinter eller sommar: Vinter
Boken eller filmatiseringen: Film
Bibeln eller Darwin: Darwin.

Inga kommentarer: