fredag 8 januari 2010

Vila i frid Kalle Rosenberg.

En utav stans största profiler har gott ur tiden, Kalle Rosenberg. Visserligen är detta en VIKblogg men jag kan inte förneka det som Kalle Rosenberg betytt för mig och många andra i min generation. Som flera andra började jag min supporterbana i VSK. Det var i VSK jag fick upp ögonen för den livliga supporterkulturen med bengaliska eldar och sånger som fick nackhåret att resa sig. Kalle Rosenberg har i alla tider varit den figur som stått för denna form av underhållning.

Genom passion och kärlek för sitt lag gav han allt för att grabbarna på isen skulle få det stöd han ansåg att dom förtjänade. Alltid klädd i sin vita VSK - tröja, alltid rödrosig om kinderna med sina skyltar som hängde om halsen på honom och med megafonen i ena handen och en knuten näve i luften fick han liv i läktaren som många andra inte fick. Hejsan alla är ni klara, är en ramsa som andas Kalle Rosenbergs ande.

Och han var med precis överallt. I 20 minusgrader stod han där i sin vita tröja, alltid lika eldig och inspirerande Jag minns en match där Karlsson nätade mot Hammarby och Kalle rusade ut mot den lilla sargkanten. Karlsson skrinnade fram till Kalle först av alla och gav honom en björnkram. Det finns ingen profil i Västerås, varken i VIK eller VSK som når upp till Kalles status.

Vi glömmer allt groll, alla barriärer mellan VSK och VIK för en stund och bara i stillhet ägnar våra tankar åt en profil som betytt oerhört för läktarkulturen och för oss smågrabbar.
Vila i frid Kalle Rosenberg.

Inga kommentarer: