tisdag 19 januari 2010

Kan vinden ha vänt nu?


Kan vinden äntligen ha vänt?

Nu har VIK äntligen också officiellt insett att den här säsongen är ett stort bottennapp och att den målsättning som hittills lagts på laget för tillfället är betungande. Det var detta jag hela tiden efterlyste när jag i inlägg efter inlägg gnällt, bannat och fokuserat vid det dåliga i VIK. Inte för att jag på något sätt gillar att påpeka på brister i den klubb som ligger mig varmt om hjärtat, utan just för att VIK är laget jag älskar och att det vissa gånger gjort ont att se hur illa det står till med klubben.

Förändringarnas vindar står för dörren och en spännande kapplöpning om de finaste bitarna på marknaden har enligt Cajander i vlt precis påbörjats. Nu genast känns saker och ting mycket lättare. När klubben tar in oss i sitt tänkande och inte utestänger oss från dessa saker, då kan vi förstå och sätta oss in i hur klubben fungerar. Jag har saknat öppenheten från Cajander men fick den nu levererad på ett fat. Klubben har misslyckats, tack Cajander för det konstaterandet.

Din gyllene trea, som jag så bistert alltid kallat ordförandens mål, har länge varit en nagel i mitt bloggande öga. 3:an blev till en 7:a och vi supportrar kan genast ta nya tag och sluta fokusera på vad vi missat och istället fokusera på det vi realistiskt kan nå. Rent matematiskt kan vi fortfarande nå sjuan och så länge det finns liv finns det hopp som man brukar säga.

Jag vill dock fortfarande se en omorganisation. Pasi måste ha snappat upp Brostedt-kampanjen på facebook och menar i sitt blogginlägg att Brostedt inte skulle vara intresserad av ett sådant uppdrag. Vi får hoppas att den gode Pasi vet mer än att en potentiell kandidat till en ordförandepost redan nu går ut och deklarerar sin kandidatur. Självklart säger Brostedt nej när Pasi frågar. Vi får se hur Brostedt ställer sig när han inofficiellt bortom VLT journalisters stora öron får en förfrågan.

Några enkla råd från en supporter till VIK inför omstarten.

Våga vidga vyerna.

Skippa svågerpolitiken och kompisanställningarna. Sök utanför den gulsvarta familjen för att få in nytt blod i föreningen.

Gör Nilsson till assisterande.
Ta in en ny tränare som varit med ett tag och som har verktygen att på riktigt kunna göra ett lag av VIK. Denna tränare måste komma utifrån. Med nya idéer och nya erfarenheter kan VIK göra något bra av en sådan lösning.

Få med sponsorer på en eller två spelare.
VIK kan inte bygga långsiktigt hur länge som helst och jag anser att det nu kan vara på sin plats att söka sponsorer för en eller två spelare som har kvalitéer. VIK måste framåt, inte stå kvar och stampa. En kortsiktig lösning samtidigt som övriga lagbygget är byggd på den långsiktiga planen, då kan inget gå fel. Våga satsa.

Matcha juniorer säsongen ut.
I VIKs talangverkstad finns en hel del grabbar som väntar på att få chansen att visa upp sig. Nu finns ett ypperligt tillfälle att låta hungriga grabbar ta VIK till PO. VIK visar de äldre att ingen är given i VIK samtidigt som VIK bygger för framtiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommer ingen uppdatering snart?
Står inte ut med den här väntan!=)