torsdag 14 januari 2010

Bring back Christer Brostedt


Ordförande Christer? Facebookgruppen "Vi som vill ha tillbaka Christer Brostedt som ordförande i VIK Hockey" har på bara några dagar lyckats samla 54 medlemmar. Bli medlem du med. Det finns flera anledningar till varför du ska bli medlem i en grupp som denna.
1. Du visar med en tydlig protest att dagens styrelse inte gjort sitt jobb.
2. Du vill ha en förändring på styrandenivå så att det VIK vi alla älskar kommer upp på vägen igen.
3. Du visar Christer Brostedt att hans insatser för VIK inte är glömda, att hans engagemang och känsla för organisation och människor är utav stor vikt för en klubbs välgång.

Gamla vänner styr VIK.
Mitt och vårat VIK har blivit en oas, en tillflyktsort, för gamla bekanta och vänner och denna linje har varit den enda linjen sen Pär Bäckman lämnade VIK för Frölunda. Oviljan att våga vidga vyer är ett led i varför det har gott som det gott med VIK. Och när vi tror att förändring är på väg så byts bara en kompis ut mot en annan kompis. Ivarsson fick gå från VIK men sattes i juniorlaget. Istället blev Nilsson kvar, en man som enbart tränat juniorerna efter att han snopet hoppade av från VIKs A-lag.

Ni kanske minns hur han betedde sig, våran tränare, när han slutade sin aktiva karriär. Nilsson blev petat, blev sur och vägrade infinna sig. Sen slutade han. Jag samtalade med en god vän om det här igår. Vi kom fram till att flera spelare ur den här truppen måste ha varit med när Nilsson betedde sig som en barnunge vid sin petning. Hur ska Nilsson trovärdigt kunna predika moral vid petning om han själv skötte detta väldigt tveksamt?

Nej, våra tränare har inte kompetensen att leda ett elitlag som har som ambition att spela i den högsta serien. Och det faller inte bara på Nilssons moraliska förfall vid sin egen petning. Det faller på bristen på tyngd erfarenhetsmässigt. Hockeyallsvenskan är för bra för att ett lag ska kunna gå igenom serien med oerfarna ledare. Se bara på Oskarshamn och Tommy Salo. Sen Pelle Bäckman försvann har VIK bara haft tränare ur egna ledet. VIK har också bytt tränare inför varje säsong. Tyder detta på bra ledarskap från styrelsen sida? Tyder detta på ett bra klimat i VIK?

Cajanders gyllene trea.
Jag undrar om Cajander fortfarande vidhåller att målet om topp tre är vad VIK ska klara av denna vinter? Han är säkerligen en sympatisk människa privat och en god familjefar och allt det där men någon ordförande är han inte. Tyvärr. Han saknar det mesta som Christer Brostedt har. Karisma, utstrålning, förmågan att prata med fansen, med media, förmågan att leda en klubb i kris. Han saknar förutsättningarna och jag förstår inte vad han gör på platsen.

Säsongen är över och det är dags för oss medlemmar i VIK Hockey att börja fundera över några saker. Vilka vill vi se leda VIK nästa säsong? Vill vi ge Cajander ytterligare en mandatperiod? Vill vi se en förändring eller vill vi ha det som det alltid har varit? Hur ska vi ha det? Vill Christer Brostedt över huvudtaget ställa upp till val om han skulle bli tillfrågad? Hur ställer sig valberedningen till en sådan lösning?

Jag hoppas ni som är medlemmar tar era rättigheter i besiktning och driver fram en förändring till nästa säsong. Det är vi som är stommen i VIK Hockey. Dags att visa vart vi står någonstans.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Precis vad jag hoppas på. Brostedt tillbaka är VIK:s framtid, då kan man börja se ljuset igen

Anonym sa...

Känns som vi inte behöver ta ställning till vad valberedningen tycker, det är ju ändå inte dem som har makten att rösta in eller bort någon från styrelsen, det är vi, medlemmarna.

Det enda som behöver ske är att Christer är tillfrågad och accepterat, sen kan vi med buller och bång rösta in honom vid årsmötet. Valberedningens uppdrag är att lägga fram ett förslag på styrelse som sedan stämman skall ta ställning till. Vi kan alltså säga tack men nej tack till deras förslag och sen göra lite som vi vill....

Vi tar tillbaka klubben 2010!

Anonym sa...

Jag läser din blogg ibland och slås alltid av vilka onyanserade och enkelspåriga resonemang du för. Snabb att döma, alltid är finns det en enkel lösning, kappan efter vinden. Man blir bra nyfiken på vilken erfarenhet du har av att spela hockey, träna ett hockeylag, sportchefsjobbet, sitta i en styrelse etc.
Även om du har all rätt att skriva vad du vill, så tycker jag att du ska tänka på att det du skriver troligtvis spelar en viss roll för opinionsbildningen bland supportrar. Bryr du dig om klubben (vilket du onekligen verkar göra) så tycker jag att du ska vara mer ansvarsfull och eftertänksam i valet av vilka kampanjer du drar igång.

Förövrigt så vill jag ge dig ett litet tips angående ditt sätt att skriva - använd inte ord och uttryck du inte behärskar. Ska man lyckas med den högtravande stilen du försöker med får man inte skriva "i besiktning".

-hängiven gulsvart- sa...

"alltid är finns det" - är ju en meningsuppbyggnad som du själv måste vara stolt över med tanke på att du skäller på mig =) Det går fort ibland och ibland hinner man inte så då kan saker slinka igenom. precis som din "alltid är finns det".

På vilket sett vänder jag kappan efter vinden? Vilken vind menar du? Jag som kritiserat VIK från starten och drar mig inte för att ta fram saker som inte riktigt stämmer.

Sen är jag tyvärr inte skyldiga någon att tänka på vad jag skriver. Det är helt upp till allmänheten att läsa, tolka eller bara skita i mina inlägg, eller hur?

Du glömmer att jag är en privat människa som sitter på sin fria tid, finns ingen organisation bakom någonting som jag skriver. Kampanjen om Brostedt kommer från facebook och jag anser att det var ett bra initiativ. Räcker så för att det ska komma upp här.

Något är ruttet i VIK. Varför skulle jag inte få skriva om det? Varför ska vi skydda människor som just nu håller på att sänka klubben vi älskar? Varför händer det som nu sker, av äregirighet? Maktfullkomlighet? Av okunnighet eller bara av blindhet inför det faktum att ingenting har fungerat tillfredsställande i VIK under hal säsongen?

VIK är inte Cajander, Eklund, Rohlin eller någon annan i styrelsen eller på kansliet. VIK är färgerna, klubbmärket. Lyckas inte ledarna göra rätt för klubbmärket så anser ju jag att det inte finns någon anledning att dom är där, eller hur?

Anonym sa...

Tror inte att han är ute efter att folk ska tro att han är kunnig i allt. Det här är ju ingen sån blogg av vad jag förstått. En supporter som säger vad han känner typ...

-hängiven gulsvart- sa...

Senaste anonym: Tack för det klargörandet. Så är det ju.

Facebookgruppen är förövrigt nu uppe i över 80 medlemmar så du tredje anonym uppifrån som var så arg, finns en hel del som ledsnat. Inte bara jag. =)

Anonym sa...

Jag tycker den här bloggen är.. fantastisk! här får man reda på det senaste av våran läktarkultur, samt läggs det upp bilder/filmer. Grymt bra skrivet av krönikor och tankar.. Finns INGET att klaga på! Är jag tvungen att välja en blogg att följa resten av livet så tar jag denna!
Sluta aldrig blogga!! =)

Forza Hängiven!

Raus sa...

Jag älskar bloggen och dit sätt att skriva på!:D följer bloggen varje dag!:D den är riktigt bra:) och jag håller med mycket du skriver om också=)

-hängiven gulsvart- sa...

Tack för att ni läser. =) Dåligt med bilder dock då något är knas med uppladdningen.

ha en bra vecka och låt oss för bövelen vinna mot Kexen på Onsdag.

Forza.

Anonym sa...

Jag brukar läsa din blogg lite då och då och gillar den skarpt. Precis som du själv svarade det är upp till var och en att tolka dina inlägg.

Jag gillar att du vågar kritisera och ifrågasätta. Fortsätt att skriva -jag kommer iaf att fortsätta att läsa!