lördag 30 januari 2010

Under ytan pyr den hetaste av glöd.

Det har varit lugnt från supportrarna efter jul, menar Eklund i en inspelad intervju på vik.se. "Det var mest i början av säsongen". Och Eklund har inte haft mer rätt. Det har varit utåt väldigt lugnt. Inga krav har rests, inga barrikader utanför spelaringången, inga avgångsramsor på läktaren. Men under ytan pyr den hetaste av glöd.

Jag hörde den nya ramsan i bussen till Örebro. En ramsa som riktade skarp kritik mot styrelsens arbete med VIK i år. I huvudet minns jag den inte nu men jag hoppas upphovsmännen sprider den vidare så att den blir officiell. Och planerna går vidare för att få Christer Brostedt att åter igen ta sig ann sitt skötebarn och vårda det som bara han kan. Brostedt är trots allt den nya VIKs fader och mannen bakom våra framgångar. Jag skulle känna mig trygg med Christer.

Så det är egentligen inte lugnt. Årsmötet tenderar att bli tämligen hett och frågan är om inte Cajander redan nu faktiskt insett att han är chanslös. Hängivna supportrars starka vilja är ej att underskatta. Och när jag nu läser facit för Januari så får jag helt ärligt en klump i bröstet över hur jävla illa det faktiskt är. Av nio (9) spelade matcher under januari så har VIK bara vunnit två. Två vunna på nio omgångar. Mot det facit har inte den nuvarande styrelsen en chans att försvara sig. Finns det över huvudtaget några bortförklaringar?

Så nej, lugnt är det inte. Flera jag talat med har satt sin sista fot i ABB - arena i år. Det är synd, jävligt synd och för mig väldigt främmande, men jag kan inte klandra dom. Och en kär gammal vän ledsnade så pass att han skickade mig ett sms i minst fem delar om hur frustrerad han är. Jag förstod och förstår. Vi lider alla.

Imorgon möter VIK Borås och vi har samtidigt 19 poäng upp till PO men bara sju poäng ner till negativt kval. Ett kval som skulle bli en mardröm. Men spelar VIK på samma vis i februari så ligger vi där. Det går inte att ta 8 poäng på 9 matcher. Det går bara inte om VIK ska gå ur detta med hedern i behåll. För just nu handlar det enbart om heder. En stukad sådan som måste få upprättelse och läka. Sen blir det rehabilitering och jag önskar att doktor Brostedt tog sig ann den rollen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Brostedt är precis som du nämner "nya Viks" fader. Han skulle nog kunna bidra med ett och annat.

Är det någon som vet hur han känner inför diskutionerna kring honom?