torsdag 1 oktober 2009

Wallin borde ha låtigt Holmström ta chansen.

Jag ger mig in i "kriget" som de bägge lokala giganterna blossat upp. Pasi och Bosse. VLT mot VIK. Den ena, en ambitiös hockeykrönikör som skriver med hjärtat, den andra, VIK Hockeys svar på Björn Hellberg. Bara lite mindre mysfarbror och mera Bert Karlsson - rakt på. Wallin vill vara kontroversiell. Det är bra. Jag har saknat kontroversiella åsikter uppe på kansliet. Lite mindre klyschor, mera nakna sanningar. Bosse Wallin själv skriver på sin blogg på vik.se att han vill vara kontroversiell. Kanske satte han ribban lite för högt redan nu så här i början?

Pasi, hockeykrönikören vars efternamn jag aldrig kan stava till, lacka ur på att Bosse Wallin vägrade släppa Holmström till presskonferensen efter matchen mot Malmö. Wallin kontrade med att VLT och media i allmänhet saknar medmänsklighet och fingertoppskänsla. Han ville skydda sin målvakt från att ytterligare hånas - i pressen. Han säger i Pasis blogg:
"Jensa hade säkert ställt upp på en intervju, men jag ville inte det eftersom han redan blivit hånad av publiken. Visst, han gjorde en skitmatch och det hade han säkert stått för, men jag personligen kände att det skulle blivit fel att ta honom till presskonferensen."

Jag har stor förståelse för att Wallin ser till Holmströms bästa. Wallin är godhjärtad på det sättet. Men Wallin missar en viktig poäng i hela resonemanget. Att VIK är ett elitlag med en tydlig målsättning samt att alla spelarna som är kontrakterade av VIK är elithockeyspelare som får lön av klubben för att vinna segrar åt laget. Hade Wallin och Holmström gjort samma sak i division 2 så hade debatten inte behövt tas. Men nu verkar dom under helt andra förutsättningar och det är alla spelare och ledare fullt medvetna om.

Det blåser på toppen och kan du inte leverera så åker du ut. Sådana är reglerna för elitidrottsmän i alla kategorier. Om en elitidrottsman inte klarar av klimatet och förutsättningarna som en elitsatsning kräver, då bör man för sin egen skull kanske tänka på att kanske syssla med sin idrott på fritiden i ett lag i de mindre serierna. Bosse Wallin borde ha släppt fram Holmström. För Holmströms egen skull, för lagets skull, för fansens skull och för sponsorernas skull. I en intervju kunde Holmström ta chansen att visa att han har ett psyke som passar för denna typen av idrottsutövande. Nu gick vi miste om den chansen och Holmström gick miste om en liten revansch.

...
Vill verkligen varna för stavfel och liknande slarv. Har en axel som pulvriserar mitt inre och gör mig groggy. Nu - ringa läkaren.
Ta hand om er.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Puckoz83
Här har du en vän för livet.Kommer aldrig att glömma att DU ställde upp för mig när jag som mest behövde det.Man är ju bara en sketen människa med fel och brister.MEN vi är Gulsvarta och det skall vi ALDRIG glömma.Heder åt dig som stöttade mig i en svår stund det kommer jag ALDRIG att glömma...
MVH
GurkLasse

-hängiven gulsvart- sa...

Lugnt. Ingen slänger ut en Gurka utan mothugg. =) Du är tillbaka och det är huvudsaken.
Nu fattas det bara tre poäng mot Gnagarna sen är det topp. =)