fredag 16 oktober 2009

Artikelserie: Örebroare, sista delen.


I tre artikelserier lista jag årtusendets Örebroare. Tre giganter ska fram, upp under luppen och hyllas som den stjärna han/hon är. Tre mycket typiska Örebroare som på något sätt bevisat att allas fördomar om våra grannar på något vis stämmer.


Årtusendets Örebroare: Första plats.
Hjalmar.

Hjalmar illustrerar den genomsnittliga Örebroaren och är självskriven som första plats när det gäller att lista Örebroare som representerar sin stad på bästa sätt. När Örebroaren inte fifflar med skatter eller klättrar i Tora Bora bergen borta i Afghanistan tillsammans med andra som har som hobby att odla skägg, smörja kalashnikovs och rabbla smädelser över amerika, så ser Örebroaren precis ut så här. Hjalmar är en stilikon i staden på andra sidan svartån. Därför, mina damer och herrar, rankar jag honom som högst bland Örebroare.

...

Om bara några timmar är det dags att börja dagen. Kameran är laddad, minneskortet rensat, ölen på kylning och det glada humöret på topp. Jag har haft en jävligt rolig vecka då jag tillåtit mig att vrida bloggen några varv åt det mindre seriösa slaget. Och så kan man ju undra varför jag haussat upp denna match så fruktansvärt.

En bra och relevant fråga. Den här matchen har jag sett fram emot sen support bestämde att vi skulle göra något extra. Invasion. Jag hade äran att vara bland de tusen VIKare som fick uppleva senaste invasionen i Örebro och det var en fantastisk upplevelse. Inte lika mycket folk nu kanske, men bra mycket folk kommer vi vara där borta. Felet med förra invasionen var att det var knappt någon som dokumenterade resan. Eller ingen gjorde det. Den här invasionen kommer dock följas av en hel del kameror har jag förstått. Skitkul. Supporterkulturen i Västerås behöver detta.

Jag har sett fram emot den här matchen så mycket att en förlust skulle ta knäcken på mig. Det skulle ta dagar att återhämta sig. Den här dagen är vigd åt oss, vi förtjänar detta. Vi är trots allt storebror.

4 kommentarer:

Anonym sa...

du kommer gråta ikväll :-)

HAHA

Hata Västerås!

Anonym sa...

´Hoppas verkligen du är knäckt man driver inte med ett bättre spelande
örebro. Vad var det nu ni sa att ni heter, viktoria som en prinsessa
jag hört talas om.

-hängiven gulsvart- sa...

Ni har rätt. Jag är knäckt. Känner mig som ett apatiskt flyktingbarn. Vad ska man säga? Jag har häcklat er hela veckan och så slutar det så här. Ridå. Huvudet i sanden. Pisamt är ordet.

Anonym sa...

stOREBROr