måndag 22 juni 2009

Bofors satsar på publiken.


Bofors jagar publik genom att dumpa priserna på årskorten och ge bort gratis medlemskap i klubben. Ett årskort ska nu kosta 1300 kr och ge ett entrépris på 50 kronor per match.
– Det man tjänar på entréerna har minskat i betydelse. Förr stod det för 50 procent av intäkterna för klubbarna, och i dag står det för kanske 15 procent. Däremot är det viktigt att få mer folk på matcherna, då säljer vi mer i kioskerna, våra sponsorer syns mer och det blir roligare att gå på ishockey, säger Bofors ordförande Mats Boquist till Karlskoga Kuriren.

Boquist menar också att ett gratis medlemskap ökar samhörigheten vilket leder till att fler går på matcherna. Det gäller att få folk att känna samhörighet med sin förening.

VIK Hockey satsar på subventionerade säsongskort under en viss tid. Tidigare såldes det subventionerade säsongskort bara under första is passet. Enligt klubben så planerar dom att åter igen sälja rabatterade säsongskort under första is passet. Ett paket ska också förhandlas fram med supporterklubben om rabatterade säsongskort för supports medlemmar, en förhandling som föll mellan stolarna inför förra säsongen.

Vad som kan diskuteras är möjligheterna till en gratis match, liknande det koncept som både bandyn och fotbollen har. Flera supportrar har under flera års tid tagit upp möjligheterna med en gratismatch för att öka intresset bland människor som i vanliga fall inte sätter sin fot på ABB - arena. Ett bra sätt att göra reklam för sin produkt.

Men klubbchefen har vid ett flertal gånger gjort klart att en gratismatch inte är aktuellt. Han menar att VIK som produkt inte är gratis. Ingen ger bort en produkt som genererar vinst. Till handlingarna ska också konstateras att en gratismatch har genomförts för ca tre fyra år sedan. Det var mot Sundsvall. En match som för ovanlighetens skull drog publik men där ödet spelade VIK ett spratt och satte igång brand alarmet. Arenan tömdes och hälften hade lämnat arenan när matchen sattes igång halvtimmen senare.

Men problemet kvarstår. VIK når inte ut till den breda publiken. Det är dagens fakta och något för marknadsavdelningen att bita i. VIK måste öka snittet i kärnan som går på hockey oavsett om det är Sundsvall eller Leksand som står för motståndet.
Frågan är bara hur?

Källa:

Inga kommentarer: