måndag 4 maj 2009

Parken är ett stort skämt.


I de spontana infallens tveklöshet infinner man sig tillslut i ett faktum som bara bekräftar vad man redan vet. Att Swedbank Park är vad det ser ut att vara, ett luftslott. Som ett Ground Zero i miniformat gapar denna betongförsedda jättebäbis sitt tomma gap upp mot den varma friska vårvinden som om den hånar oss. Annars får jag något dejavu liknande över alla dessa orange plaststolar som beklär allt det gråa och jag funderar plötsligt om dessa stolar är rocklundas gamla stolar innan de nyare mjukare stolarna kom på plats. Kanske, skulle inte förvåna mig för allt i världen. Kan se hela scenariot framför mig.

- Fan, pengarna tog slut på all betong, vad fan gör vi? Grubblar, grubblar, grubblar, Ja! Vi tar Rocklundahallens gamla stolar. Ingen som märker något.

Ja, jag besökte Swedbank Park igår. Och nej, det var ingen angenäm historia. Allt jag kunde tänka på var hur Rocklundahallen hade sett ut idag om alla dessa pengar som lades ned på Ground Zero Park plöjdes ner på hockeyhallen. Det var i de närmast deprimerande att se hur världens i särklass största sport som utövas och följs av miljontals och åter miljontals världen över inte ens attrahera mer folk än 800 till Ground Zero Park. Därför jag kallar jag den just för det. Den är ödslig, folktom och betongrik. Ett fullkomligt onödigt bygge oavsett lag som spelar där. Som ett stort jävla misstag. VSK drar ju knappast folk, Syrianska drar nog mer än VSK. Sen har vi ju VIK, Skiljebo och alla damlag och juniorlag och ja... trycket från publiken är enorm. Eller inte.

Hur gick det i matchen? Syrianska åkte på smörj så det ven om det. Brage var bättre i allt. Men bättre än så här blir det inte gott folk och bättre än så här kommer det nog aldrig att bli. Men oavsett lag och oavsett division så har vi ju alltid Swedbank Park. Betongen. Och det måste ju kännas tryggt.
___________________________________
Kan drista mig till att kommentera hockey VM. Om Swedbank Park är ett stort skämt så är hockey VM ett ännu större skämt. Och om Hockey VM är ett ännu större skämt än Parken så är Medierna som bevakar skit turneringen ett ännu fetare skämt än själva VM:et. Det skrivs om drömmål när en spelare gör mål i öppen kasse som om det vore något fullständigt sensationellt och matchen mot schweiz var en "ödesmatch" som om det vore en bragd för en hockeynation som Sverige att slå Schweiz. Antingen har nivån på tre kronors spel sjunkigt avsevärt eller så har medierna sänkt kravet på vårat ädla landslag. Personligen anser jag att Sverige bör slå nationer som Schweiz varje dag i veckan, med ögonbindlar.
VM - final. Allt annat är ett fiasko.
Sen förstår jag inte varför VM ska spelas varje år.

Inga kommentarer: