måndag 11 maj 2009

En hängivens färd genom Sverige.













Tillbaka efter utflykten neråt landet och konstaterar så där i förbifarten att vill man hitta till ishallar i snåriga bondesamhällen så gör man det, oavsett. Bloggen gjorde en avstickare i Oskarshamn för att besöka våra konkurrenters arena. Eller arena eller arena, det är en ishall som ser precis lika dan ut som de flesta ishallar i våran serie.

Efter att ha snurrat runt några varv inne i centrala Oskarshamn så stannade jag vid en bilfirma för att söka någon som kunde vägleda mig. Träffar på en ung kille i min ålder som står och kollar lacken på en begagnad sak. Går fram till honom iklädd min kortärmade VIK Support - tröja, frågar efter vägen till ishallen varpå han glatt och artigt förklarar vägen. Ser att hans blick under tiden han pratar glider ner på tröjan och mot supportloggan. Han blir därmed osäker men ändå fortsättningsvis artig och trevlig. Nu har han ändå hunnit med att förklara vägen ganska noggrant. Tackar och sätter mig i bilen och ser i bakspegeln att han står och tittar efter mig varpå han också sätter sig i sin bil utan att på något sätt avsluta det han höll på med, vad nu han höll på med.

Han följer efter mig nästan ända fram, vid sista rondellen svänger han av. Jag besöker ishallen i godan ro och upptäcker till min glädje att IKO inte tillämpar konceptet stängd arena så som VIK gör med ABB - arena. Vill ju inte stöta på några hinder nu när ja kommit så långt. Jag gör det jag ska, visar att VIK har varit på besök och går sen glatt ut från ishallen. När jag sätter mig i bilen ser jag hur min vägvisares bil glider in på parkeringen. Jag spanar efter bilen ett tag och lämnar sen parkeringen och Oskarshamn bakom mig i en fortsatt färd genom vackra Sverige.

___________________________________
Debatten om VHS/GSU.
Det är bra att det blir debatt om VIK Hockey support och Gulsvart Ultras och relationerna där sinsemellan. Det är också bra om debatten kan föras på ett så sakligt sätt som möjligt. Uppenbarligen finns det behov av detta. Personligen ser jag inte problemet. Det finns representanter för Gulsvart Ultras i supports styrelse men dom representerar bara VIK Hockey support i dessa sammanhang och är lika engagerade och lika angelägna om att stärka VIKs officiella supporterorganisation. Att dessa sen också angegarar sig i Tifoverksamheten och arbetar hårt för att skapa färg, liv och ljud på VIK - läktaren ska ju inte vara ett hinder för varken det ena eller det andra. Att vi skapar en läktarkultur som lutar åt det sydländska temperamentsfulla ser jag bara som positivt.

Det fanns en tid då VIK Hockey support leddes av människor som ville förbjuda svordomar på läktaren. De förbjöd alla flaggor och tvåpinns som inte hade en direkt koppling till VIK. De motsatte sig varje försök till att skapa en mer sydländsk inramning och arbetade till och med tillsammans med klubben för att stöta bort dessa element. Det var hejsan - alla - är - ni - klara och ge - mig - ett - V - stuk på alla ramsor. Precis som 10 - 20 år tidigare. Det fanns heller ingen ambition att utvecklas och bli bättre. Istället gick dom in i sig själva, blev inbundna, tog beslut som gynnade dom själva, paxade dom bästa platserna på bussarna innan bussen ens hade öppnats för oss andra. Är det en sådan styrelse ni vill ha?

___________________________________
*1:a bilden: Vackra Byrum på Norra Öland. Här med Blå Jungfrun i bakgrunden i en fulländad solnedgång.
*2:a bilden: IK Oskarshamns ishall.

2 kommentarer:

Ninni83 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ninni sa...

3 Filmen är nu klar!=)