onsdag 19 november 2008

Öppet brev till Bäck.


Kopia av nedanstående är skickad via mail till ansv.utgivaren.
Hej Elisabeth Bäck, huvudredaktör och ansv.utgivare på Västmanlands Läns Tidning (VLT).

Jag är VIK supporter, en hängiven viksupporter. Jag sitter bland annat i styrelsen som suppleant i VIK Hockey support och ingår i läktargruppen Gulsvart Ultras. Tänkte att det var viktigt att påpeka min relation med VIK innan jag kommer till sak med mitt brev. Jag är således ingen vanlig supporter som går på hockey när jag har tid. Jag är en utav dem viksupporters som är de mest hängivnaste. Jag är en utav dem som fått mest skit i din tidning dem senaste dagarna - och nu börjar jag ledsna på det.

Mitt brev ska inte ses som representativt för viksupport eller GSU. Jag skriver mitt brev till dig på eget initiativ för att jag personligen tröttnat på vlts häxjakt på oss hängivna supportrar.
Direkt efter det att Johan tog beslutet att hoppa av som VIKs tränare figurerade det genast uppgifter i media om att det skulle vara viksupportrar inblandade (underförstått folk i GSU och Viksupport). VLT var snabb att förstora denna lögn. I din blogg insinuerar du ytterligare att vi i klacken skulle vara delaktiga i hoten mot Johan, direkt eller indirekt genom vårat "hatiska" beteende. Du ger oss kollektivt skulden för det som drabbat Johan.

Ni förstorar detta genom att gång på gång starta idiotiska debatter på eran nätsida där allmänheten bjuds in att högljutt och med rena fabuleringar kasta skit på oss hårt arbetande supportrar som offrar allt för VIK. Nu finns det supportrar som fått nog. Som anser att de skit vi fått i eran tidning varit för mycket. Folk som tidigare älskat att följa VIK har nu ledsnat, och jag förstår dem. I tio fall av tio får viksupport alltid ihop en buss till Leksand. I morgon, när VIK möter Leksand uppe i Ejendals Arena så finns inte vi där - inte i organiserad form.

Som Västmanlands största tidning har ni ett stort ansvar gentemot era läsare att informationen som delges i eran tidning stämmer överens med verkligheten. En regel din tidning mer och mer valt att bortse ifrån. Istället har din tidning förvandlats från att vara en respektabel morgontidning till att bli en tabloid, en kvällspress där profiten överväger sanningen.

Jag anser att den skit vi i klacken, vi i support och GSU fått den närmsta tiden av din tidning är fullständigt obefogad. Vi är en grupp människor som älskar VIK och som följer laget oavsett hur resultaten ser ut. Vi offrar skola, arbete, relationer, familj, för att göra det vi älskar. Vi lägger ner tusentals och åter tusentals kronor för att följa VIK varje säsong. Och det här är tacken vi får för det vi gör för Västerås, läktarkulturen och VIK.

Genom att vi sätter färg på läktaren genom sång, flaggor, banderoller, tifon och genom att vi alltid finns där så är vi med och bidrar till att fler personer lockas till atmosfären i ABB - arena. Det är alltid vårat mål. Att skapa en sådan stämning i hallen att ingen går därifrån oberörd och att spelarna känner sig stärkta. Om vi sen lyckas skapa en underbar inramning så kommer fler folk att gå på hockey, intäkterna till VIK ökar och hoppet kvarstår om en plats i Elitserien. Och ett hockeylag i Elitserien skulle göra både Västerås och din tidning gott.

Det ni gör, Elisabeth Bäck, är att slå på oskyldiga människor.
Alla vet, att hoten som Johan mottagit, inte har med varken viksupport eller Gulsvart Ultras att göra. Och vi som supportergrupp i helhet har fått försäkringar från sportchef Anders Eklund i VIK att dem har stort förtroende för oss uppe på kansliet och i styrelserummen.

Jag skulle gärna vilja se en förklaring varför VLT gång på gång väljer att kasta skit mot oss viksupportrar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det känns som ditt brev kommer lite sent. VLT fattade ju att de bara fokuserade på det negativa och körde ju på rätt hårt i fredags. Jag tror inte du kan begära mer tyvärr.