torsdag 18 februari 2010

Skrällen i Mora och OS Hockeyn.


Sömnproblem? Lyssna på Stefan Liv två på natten så sover du som ett barn sen.

Inte många timmars sömn inatt. Jag hostade mig igenom Sveriges öppningsmatch mot Tyskland och somnade tillslut till Stefan Livs otroligt sövande skånska dialekt. Skåningar verkar ha den förmågan på mig. Har ni sömnproblem, lyssna på Stefan Liv, Henrik Larsson eller Zlatan. garanterad effekt, pengarna tillbaka om det inte skulle fungera.

Annars försökte jag mig på en gammal klassiker, radioljud till tevebilderna. En röst jag absolut inte somnar till är den excentriske sportfanatikern Lasse Grankvist. Tyvärr hade jag ju helt glömt bort fenomenets baksida, radions kommentarer ligger alltid några sekunder före tevebilderna. Det tog ett tag för mig att fatta det då jag förvirrat försökte hänga med Lasse Grankvist samtidigt som spelarna på isen inte alls var där rösten var. Oerhört besviken tvingade jag mig själv att lyssna till Härenstam och hans stönande kollega istället. Och Stefan Livs sövande kommentarer till en Marie Lehmann som gjorde allt för att hålla uppe partylågan i skuggan av Livs tråkiga karaktär.


Annars var matchen en ganska typisk förstamatch där saker och ting kan bli mycket bättre. Nu har jag sett både USA:s, Kanadas, Rysslands och Finlands öppningsmatcher och kan med lätthet påstå att Sverige måste höja sig flera steg om tre kronor över huvudtaget ska vara med och slåss om medalj i detta OS. Bengt-Åke kanske kör Turin-konceptet, att vara bäst när det gäller. Som VIKare finns det ett sista hopp om att få jubla denna vinter. Detta hoppets låga ligger på tre kronor.

....

Kan vi säga att det var en liten lätt skräll igår? VIK vann uppe i Mora. När hände det senast? Finns väll ett talande talesätt om detta, VIK har inte vunnit uppe i Mora sen Siljan brann.
Alltså jävligt länge sen, med andra ord. Bra jobbat, det tyder på oerhört många saker. Att VIK inte har gett upp, att det finns hjärta i klubben, att VIK vill avsluta säsongen på bästa möjliga sätt. Som supporter har jag saknat hjärta, nu känns det som om hjärtat befinner sig på rätt plats och att det nu bara finns en väg att gå - uppåt.

Sen har vi det där med skåningar igen. Vad i jössenamn håller Malmö på med? 6-2, 5-0, och det mot våra närmaste konkurrenter, Bofors och Borås. Malmö som jagar en topp tre placering borde vara taggade till tänderna och köra över skitlag som Bofors och Borås. Istället blir det ungefär som småtjuven Pekka på Kumla som tappar tvålen i duschen framför två 100 kilos tacofarbröder, det blir bara knas helt enkelt.

Fem matcher kvar och åtta poäng upp till Bofors. Det är 15 poäng att spela om för oss meddans Bofors har en match mindre spelad. Det känns som om VIK drabbas av detta hela tiden med att ha spelat för många matcher. Det är ju knappast första gången. Jag minns för några säsonger sen, då låg vi tre matcher före resterande. Det är kanske konspiratoriskt av mig men jävligt störande. Nu ska jag försöka sova.

4 kommentarer:

Styrsell sa...

Nu är ju Stefan Liv visserligen Smålänning ... :)

-Hängiven Gulsvart- sa...

Haha... jag vet. =) Fick bara en sån stor lust att driva med skåningar.

Anonym sa...

t's such a tickety-boo site. cool, extraordinarily stimulating!!!

-------

[url=http://oponymozgowe.pl]Opony Mozgowe[/url]
[url=http://pozycjonowanie.lagata.pl]Pozycjonowanie[/url]

[url=http://katalogstron.com/s310/opony/opony[/url]

Anonym sa...

Hi, very interesting post, greetings from Greece!