torsdag 11 februari 2010

Polisen kuppade skallis. (aftonbladetlöp)


Inte bara uniformerade bevakade oss igår.

Jag är glad över att resan inte riktigt är slut ännu. Det finns fortfarande en viss möjlighet att VIK förlänger säsongen med ett Play off spel genom vinsten hemma mot Örebro. Det känns bra, det känns mycket bra. Ingen vill ha ett tidigt sommarlov.

Det var en bra uppslutning på Skallbergskrogen igår och ingen var gladare för det än krögaren. Ölsort efter ölsort tog slut och borden var täckta av tomma flaskor och tallrikar med pizzarester. Att samlas och samtala om allt mellan himmel och jord är något som jag värdesätter högt. Vi har inte bara trevligt utan vi lär också känna varandra på ett annat sätt och på det sättet svetsas vi samman som supportergrupp. Att sitta på puben är ett sätt, att spela innebandy ett annat. Sen att farbror indiskreta polisen tycker annat är bara att ignorera.

Jag kan inte för allt i världen förstå att polisen väljer att skicka in en civilpolis på Skallbergskrogen. Okej för att det kommer in två uniformerade och kollar läget en gång under kvällen, det brukar vara standard. Men sen kommer det någon stelbent fascistsnaggad fyrkant med fetaste öronsnäckan bakom örat och tror att han kan vandra omkring där som om allt var helt okej. Men det är inte okej. Att skicka en civilpolis är ett visa fel signaler och det påpekade jag lite snällt för denna varg i fårakläder. Vilka tror dom att vi är? Firman Boys?

Jag anser att våran supportergrupp inte är förtjänta av denna heder att få besök av civilpolis. Att skicka civilpolis visar att polisen inte riktigt litar på oss och att det krävs inte bara uniformerad bevakning, utan också ickeuniformerad bevakning för att hålla oss i schack. Hela situationen är absurd då vi som grupp knappast kan kategoriseras som högrisk. Om det är Ytter som ligger bakom denna "kupp" så är han en enfaldig jävla tomte.

Nåväl, VIK vann igår och det är ju alltid något att jubla åt. Att närkingarna valde att kalla mig för julgran över ett staket på två meter finner jag högst roande. Vi vann mot ärkerivalerna och det var och är alltid en underbar känsla. Synd bara att vi delar på potten då både Örebro och VIK vunnit sina respektive hemmamatcher. Jag skriver inte så mycket mer om matchen då jag tycker att Joacim Sjödal på vik.se gör det grymt mycket bättre. Den lilla ironiska knorren i slutet är och förblir säsongens citatklassiker. Tummen upp.

Inga kommentarer: