söndag 19 juli 2009

Johan Norén - mannen bakom burken.

Bloggen har funderat länge på vem den där Johan Norén egentligen är, mannen bakom Gurkburkens succé på svenskafans. Han är killen som skriver nyheter och håller oss uppdaterade. Skriver krönikor och blogginlägg, matchrapporter och införrapporter för våran skull, för supportrarnas skull och för lagets skull. Men trots att han är hjärnan bakom Gurkburken så får han, enligt mig, för lite plats i rampljuset. Bloggen ger er nu möjlighet att komma Johan Norén lite närmare in på livet.
Vem är egentligen mannen bakom burken?


Hur kommer det sig att du blev VIKare från början?
Som så många andra väcktes mitt hockeyintresse under tidigt 90-tal då jag började samla på hockeybilder. I början var jag nog mer intresserad utav NHL, men efter att ha suttit framför tv-rutan och följt OS-finalen 1994 i Lillehammer fick jag verkligen upp ögonen för en viss Tommy Salo. Det var helt klart Tommys förtjänst att jag började intressera mig för VIK och sedermera gick på deras matcher. Är man dessutom uppväxt i Västerås så är jag av den bestämda uppfattningen att man har det gulsvarta i ådrorna redan från start, medvetet eller ej…

Hur kommer det sig att du kom i kontakt med Gurkburkens redaktion?
För fem-sex år sedan hittade jag till den intressanta sidan SvenskaFans och deras Hockeyzon för första gången på nätet. Efter att ha skrivit lite inlägg på forumet då och då under ett par års tid blev jag sedermera kontaktad av Västerås dåvarande lagsideredaktion (hette inte Gurkburken på den tiden) som uppenbarligen gillade sättet jag skrev på. Samtliga redaktionsmedlemmar hoppade av vid den tidpunkten våren 2006 innan jag rekryterades, så plötsligt satt jag där vid rodret själv utan någon erfarenhet alls på området.

Enligt presentationen på Gurkburken som du gör över dig själv så ska du ha varit delaktig i sidan redan från 2006. Har du varit redaktör under hela den tiden fram till nu?
Ja, det har jag. När jag först hoppade på tåget 18 år gammal var jag ensam om att driva lagsidan och visste då knappt vad den titeln innebar. I takt med att Gurkburken har fått flera skribenter var det dock på sin plats att markera att det i första hand är mig man ska kontakta ifall det inte rör sig om någon enskild skribents alster. Som redaktör känner man sig ofta som spindeln i nätet, och planering är en viktig del inom det hela.

Enligt siffror som du presenterar i en artikel den 17 Juni så ska Gurkburken vara en mycket väl besökt sajt som figurerar i toppen av statistiken på svenskafans. Hur kommer det sig, tror du, att Gurkburken är så populär som den uppenbarligen är?
Till att börja med visade statistiken du nämner bl.a. att Gurkburkens läsare är väldigt trogna och engagerade sett till antalet läsare. Det finns en tydlig kärna av läsare som är väldigt passionerade i sin relation till VIK, och sådant smittar även av sig till fans av "icke-hardcore"-typ. Jag vill inte se det som att vi konkurrerar med vik.se, men givetvis känns det som en fjäder i hatten de gånger vi är före lagets officiella hemsida med intressanta nyheter kring VIK. En annan delförklaring kan vara de uppföljningar och artikelserier vi försöker hålla vid liv. Att vara konsekventa med vår bevakning är givetvis A och O. Vi på redaktionen vill dessutom ständigt se till att Gurkburken utvecklas, och att läsarna vill vara en del av den utvecklingen är givetvis fantastiskt!

Hur mycket arbete krävs det från din sida att du lägger ner per vecka för att hålla Gurkburken rullande?
Det är väldigt varierande. Nu under lågsäsong krävs inte alls särskilt mycket arbete, men under serielunken och kvaltider är det en helt annan femma. Jag har svårt att särskilja på rent arbete kring Gurkburken med saker som tillkommer vid sidan om, likt att besvara frågor från våra läsare samt medverka i Hockeyzons Expertpanel och liknande alster... Det är dock viktigt att poängtera att ishockeyn är mitt stora intresse, så jag skulle således aldrig kalla att gå på en match för "arbete". Givetvis är det själva artikelproduktionerna som tar mest tid i anspråk, men även "osynliga" saker som att presentera dessa på ett smakfullt sätt på startsidan, formulera läsarfrågor, uppdatera matchklockan, spelartrupper m.m. Uppskattningsvis lägger jag kanske ned runt två timmars arbete på Gurkburken per dag under högsäsong.

Du gör ju ett mycket bra och uppskattat arbete. Hur känner du själv, är det inte svårt ibland?
Jo, visst kan det vara det emellanåt. Framförallt kan man få motivationssvackor under serielunken då man inte alls känner för att skriva någon införrapport mot exempelvis seriejumbon. Som tur är får vi på redaktionen dock fin feedback från våra läsare och vi både stöttar samt inspirerar varandra på skrivarfronten. Jag har verkligen mycket att tacka min skribentkollega Mikael Norén (vi är ej släkt trots efternamnet) för, som även han påbörjar sin fjärde säsong på Gurkburken till hösten. De senaste två åren har jag vart bosatt i Stockholm för studier och missat de allra flesta hemmamatcherna p.g.a. tidsbrist, och Mikael har verkligen vart en klippa på hemmaplan när vi inte haft en tredje hjälpryttare vid vår sida. Då vårt arbete på Gurkburken är helt ideellt är det svårt att upprätta allt det man skulle vilja åstadkomma med sidan. Högskolestudier, deltidsjobb och socialt umgänge är givetvis andra saker som måste prioriteras. För närvarande är det bara jag och Mikael som är klara VIK-skribenter för nästa säsong, så kontakta mig gärna (nordman_88@hotmail.com) ifall du är intresserad av att följa laget i ditt hjärta litet närmare…

Du har ju mycket seriöst uppbygda artiklar som vittnar om att du inte har svårt för att knyta kontakt med viktiga röster. Hur viktig är den förutsättningen i arbetet med Gurkburken?
Det är en jätteviktig aspekt för att förmedla ett mer seriöst och intressant innehåll på lagsidan. Ett exempel är sportchef Leif Rohlins spännande "lägesrapporter" om truppen vi har fått följa en längre tid. Tack åter igen Leif för din välvilliga inställning! Samtidigt är spelarintervjuer och liknande ett inslag jag hoppas att vi kommer att kunna bjuda er läsare på i mycket större omfattning här framöver.

Får du någon feedback från VIKs ledning för det arbete du lägger ned på Gurkburken?
Det kan jag inte påstå i någon högre grad, men vi vet att ledningen tycks läsa det mesta som vi skriver. Oftast är det väl i sådana fall någon kommentar som framförs om att vi framställer någon eller något agerande i en inte alltför ljus dager… Visst har de liksom bl.a. VLT hört av sig till oss angående möjligheter att skriva för deras hemsida, men i relation till den ekonomiska kompensation som har framförts är dessa uppdrag alltför tidskrävande. Personligen börjar jag på ett mer journalistiskt inriktat högskoleprogram till hösten för att inhämta lite mer kött på benen innan ett avlönat skribentuppdrag förhoppningsvis kan komma på tal i framtiden. SvenskaFans erbjuder annars verkligen stora utvecklingsmöjligheter och utrymme för egna initiativ.

Hur ser "mannen bakom burken" på VIKs lagbygge anno 09/10?
Det känns som lite utav ett generationsskifte där Juhlin, Ekström och kanske Holmgren tackar för sig. Målvaktssidan är intakt från förra säsongen, medan backsidan ser snäppet vassare ut i år (om än en smula trögt ut). På forwardssidan är det klart att förlusterna av Arlbrandt och Olausson kommer att kännas rejält. Samtidigt är det dock ett gyllene tillfälle för andra spelare att ta ett steg framåt denna säsong. Jag gillar att VIK inte har satsat allt på ett kort och värvat exempelvis Marcus Nilson med 50 procents chans för succé eller fiasko. I stället kommer säkerligen någon av Andreas Valdix, Jonas Johansson, Tobias Forsberg eller Henrik Eriksson att bli ett stort utropstecken. Jag lägger nog min röst på den sistnämnda… Summa summarum blir VIK att räkna med i år igen, men det blir ingen dans på rosor fram till Kvalserien denna säsong heller. Den rejäla elitseriesatsningen låter ännu vänta på sig, men VIK bygger för framtiden med bredd.

Stefan Holmgren har varit ett populärt samtalsämne. Hur ser du på hans vara eller inte vara i Gulsvart?
Nu när Greg Jacina prövar sina vingar i Italien skulle det kännas extremt tungt att tappa en så pass lojal och uppoffrande powerforward som Holmgren. Visst, "Stiffen" har bjudit på allt sämre poängstatistik sex säsonger i rad och var sig inte riktigt lik den gångna säsongen. Å andra sidan finns det andra spelare som kan och bör ta hand om poängproduktionen, samtidigt som jag såg en tendens i årets kvalserie att Holmgren har mycket kvar att ge i den gulsvarta tröjan. Du kan inte köpa en kille med ett så pass bultande VIK-hjärta och fina boxplay-egenskaper ute på marknaden för den summa som Stefan begär… Behåll #80 är min uppmaning till klubbledningen!

VIK har ju haft några år nu där vi sett spelare utöver det extra. Patrik Berglund, Mickis Backlund, Arlbrandt och Olausson. Hur ser du på årets trupp när det handlar om spelare som kommer sticka ut och göra det där lilla extra?
På pappret ser det uppenbart sämre ut av spetskompetensvaran. Jag tror dock att Kalle Olsson kan hitta tillbaka till sitt fina spel igen med mer speltid, samtidigt som speedkulan Sebastian Meijer aldrig tycks sluta att utvecklas… Nyförvärven på forwardssidan blir högintressanta att följa, där minst en av de fyra redan kontrakterade kommer att imponera rejält i HockeyAllsvenskan 2009/10. Förra året visste vi alla att Arlbrandt hade mycket hockey inom sig, men Olaussons spel var ju mer utav en osannolik lottovinst. Allt kan hända i år med…

Apropå det lilla extra. När har du upplevt din lyckligaste stund som VIK supporter?
Det minne som känns allra mest aktuellt inom denna kategori är givetvis när VIK säkrade kvalseriespel borta mot Bofors i februari. Wow vilken atmosfär för att vara bortaplan och sedan när lagkaptenen och numera VIK-legenden Patrik Juhlin hurrades och fotade de gulsvarta supportrarna från isen efteråt, ja då brast det… Annars minns man så klart serieavancemangen och alla segrar mot Leksand genom åren.

Och som en naturlig följdfråga, när har du känt dig som mest nere i samband med VIK?
Givetvis var det riktigt tungt i och med konkursen år 2000. Dock var det snudd på lika jobbigt i höstas när Johan Tornberg annonserade sin avgång efter de personliga hoten. Aldrig tidigare har jag skämts så mycket över att titulera mig ett VIK-fan som när de svarta rubrikerna spreds likt löpeld om klubben i media...

Men förutom hockeyn då, vad gör mannen bakom burken när han inte pysslar med Gurkburken?
Påbörjar en ny högskoleutbildning till hösten i Eskilstuna – textdesign (naturligtvis, hehe). Formel-1 är en annan passion och jag skriver för favoritföraren Giancarlo Fisichellas stall Force India, även det på SvenskaFans. Annars är jag väldigt musikintresserad och brukar se rätt många konserter. Att ligga ute och guppa i motorbåten, fotografera och cykla är andra stora intressen. Eller varför inte lira lite innebandy med kompisgänget?

Namn: Johan Norén
Civil status: Singel
Dricker helst på krogen: Guinness
Favorit VIK-spelare genom tiderna: Tommy Salo
Gör helst i periodpauserna: Snackar med vänner
Hemlagat eller snabbmat: Hemlagat
Rock eller schlager: Rock
Bio eller DVD: Beror på
Bibeln eller Darwin: Darwin

1 kommentar:

VIKman sa...

Toppenintervju. =) Johan och hans redaktion gör ett mycket bra arbete med gurkburken.