lördag 14 februari 2009

Varför blurrar jag?

Tydligen har gruppfotot nedanför skapat förvåning och irritation. Är inte gruppfotot i sig utan snarare min blurrning av gruppfotots alla deltagare. Kan ju sänka mig till eran nivå. Jag ger en förklaring till varför just jag väljer att blurra ansikterna på folk. Jag har en regel. Så länge som jag själv personligen inte har talat med personen i fråga som finns med på mina bilder så kan jag inte lägga ut personens ansikte på internet. Dels vore det fel av mig, men man kan också tänka sig att det kan bli ett form av övergrepp då personerna/personen i fråga inte ger sitt godkännande att figurera med ansikte på internet.

Folk utanför läktaren, i buss, i anslutning av buss, på fester, i supportertåg eller andra situationer så blurrar jag, om jag inte fått direkta direktiv av personen/personerna på bilderna att detta inte behövs. Många gånger tar jag bilder utan att folk är beredda på det tex. Då kan jag inte publicera bilderna i sin helhet. Så ser det ut i hela min blogg.
Och bara för att du ställer upp på ett gruppfoto så innebär det inte per automatik att du gett ditt godkännande till att med ansikte figurera på internet i olika situationer. Internet är inte farmors lilla fotoalbum precis, även om en hel generation av fjortisar verkar tro det.

Match igen imorgon. Drar med mig kameran som vanligt. Slutspurten ska dokumenteras väl. Har förövrigt hittat en sida där man kan redigera film. Jobbar på en videsnutt just nu som ska sammanfatta säsongen. Oerhört amatörmässigt, självklart, men dock kul. Räknar med att den släpps lagom till säsongsavslutningen, måste få in fler filmer och bilder. Då får ni se att självaste Peter Jackson blir grön av avund över mina skickligheter.

Må hockeygudarna beskydda er och era vänner.
Så syns vi imorgon.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Varför döljer folk sitt ansikte med en halsduk?

Coola killar?

Unknown sa...

Är faktiskt inte med på grejen med din förklaring.

Även fast jag vet vad det handlar om ...

Langa upp en bättre, så att folk hajar gubben!

Skål!

kungkeops sa...

Tagit till flaskan nu igen styrsell? =)

Haha.. näe, men vafan. Jag har ju mina kriterier. Andra kanske har andra kriterier. Kan ju citera för dig också ett utdrag ur Peronuppgiftslagen, PUL.

"Personuppgiftslagen (PuL) trädde i kraft 1998 och har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas. Begreppet "behandlas" är brett, det omfattar insamling, registrering, LAGRING, bearbetning, SPRIDNING, utplåning, med mera. Personuppgiftslagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU, det så kallade dataskyddsdirektivet. Övriga EU-länder har alltså liknande skyddslagar vilket underlättar flödet av information inom unionen."

Men följer jag mina kriterier så blir det aldrig fel. Blurra alla som inte gett sitt godkännande av publicering på nätet. Enkelt. Sup inte så mycket, styrsell, det är inte bra för dig. =)