lördag 31 januari 2009

Underbar Fredag.


BLev riktigt nervöst inför tredje perioden mellan VIK och Löven igår. 1 - 0 inför tredje i en sån viktigt match är allt annat än kul. Dock hade VIK ett riktigt fint och fantasirikt anfallsspel med flera bra chanser framåt. VIK skapade ytor genom att i hög fart trampa sönder Lövens försvar. Det var riktigt roligt att se. Dock tilläts Löven ändå komma fram till en del riktigt farliga situationer framför Thalberg genom en del deffensiva missar.

Lindh var förövrigt en klippa igår med sitt uppoffrande spel och sin energi på planen. Men förövrigt har VIK fortfarande en bit kvar i sitt deffensiva spel för att man ska vara nöjd. Att VIK kontrakterat en ny back genom Ola Svanberg ser jag som mycket positivt. Svanberg med ett förflutet i både HV71 och Brynäs är ett välkommet tillskott.

En annan nykomling, Peter Öberg, imponerade på mig. Han var inne på flera riktigt fina byten där hans kedja snurrade på bra inne i offensiva zoon. Han har en fin teknik med pucken, bra på skridskorna och hittar ytor åt sina kedjekamrater. Det ska bli riktigt intressant att följa honom här framöver under våren. Viktigt också att konstatera att VIK har lyckats vända en lång djup svacka, det trode jag inte innan Jul, att det skulle bli kul att vara VIKare igen. Nu har vinden vänt. Slutspurten på årets hockeyallsvenska kan bli en nervkittlande historia och det känns som om VIK kommer att vara med hela vägen fram till målsnöret.

Nu är det Troja imorgon. Viktigt, viktigt, så som alla matcher nu för tiden. Seger där och matchen mot Mora borta den 11/2 blir en riktigt rolig historia där vi kan avancera ytterligare i tabellen mot en tredjeplats. Vi ligger bara 3 poäng efter i nuläget men fortfarande ligger Mora, Almtuna och Växjö före oss i tabellen. Fyfan vilken pers detta kommer att bli. Riktigt roligt. Och otroligt kul för grabbarna att dem nu äntligen har fått känningar på riktigt om den där tredjeplatsen. Om VIK når tredjeplatsen så får jag äta upp allt som jag skrivit här i bloggen. Då lovar jag att jag köper en tårta som jag går upp till kansliet med. Det gör jag så gärna.

Alla till Mora den 11/2.
Mora matchen kommer betyda allt. Därför krävs det att vi finns på plats för att stödja vårat VIK. Alla till Mora Onsdagen den 11 Februari. Ta ledigt, eller ta ut komp, lägg undan skolböcker för bara en kväll och säg nej till frugan, sambon, svärföräldrar - nu spelar VIK om en direktplats till kvalserien och det betyder allt just nu. Därför bör alla sluta upp bakom grabbarna.
Jag kommer att vara där - kommer du?

Inga kommentarer: