tisdag 21 september 2010

Att hata skog och moralister.


Ungefär här någonstans ligger Tingsryds hockeyhall. Ungefär.


Bottennappet på facebook.

Det mest pinsammaste har precis uppstått och jag kan redan nu bara erkänna vilket bottennapp det blev. Det nya bildgalleriet på facebook riskerar att bli ett minne blott - redan efter bara några dagar. Anledningen gör snarare mer ont än det faktum att folk redan valt att registrera sina användare i gruppen. Jag har, eller snarare hade, en jävla massa bilder på min burk som jag ville dela med mig utav. Nu återstår bara dammet av den försvunna hjorden. Borta, hux fucking flux.


Datahaveriet.

Jag satt som vanligt en tidig morgon innan bilfärden till jobbet och pulade med facebook - sidan när allting bara försvann. Bilden blev svart. Poff, eller snarare, wooouuuw, sen blev min dag förstörd. Sen dess går det inte att starta upp burken. Den befinner sig just nu på Arsa data och skall noga felsökas för att försöka rädda det som räddas kan. Annars fäller jag en tår eller två för alla bortflugna minnen som finns i alla dessa bilder.


Ska skogsfolken gäcka VIK ytterligare en gång?

Och imorgon möter VIK laget som heter samma sak som den där staden som ligger några kilometer utanför Timrå. Just ja, Sundsvall heter det vist. Och det är just Sundsvall som jag är lite rädd för. Jag som trodde Tingsryd skulle bli en munsbit, så blev det inte. Om VIK har problem att tackla folket från de mörkaste skogarna i Småland så kan det bli problem i de norrländska skogarna. Likheterna är inte bara att de är bönder från en del utav landet som befolkas av mer träd än människor, utan också det att bägge lagen helt i enlighet med min gulsvarta logik, ska vara sämre än VIK. Så är det. Därför är jag rädd, livrädd.

Blött när Malmö kommer.
Däremot ser jag fram emot Malmö hemma på Lördag. Lördag efter löning betyder att det kan bli en smula blött, men också ett fasligt drag på läktaren. Att Malmö kommer ökar på feststämningen för ingenting är skönare för VIK just nu att få möta ett lag som kommer från en del utav landet som befolkas av mer betong än människor. Nog med trädfolk för ett slag. Nu har vi att göra med stadsmänniskor och stadsmänniskor spelar en hockey som VIK kan hantera - förhoppningsvis. Självklart larvar jag mig. Varför vara seriös i en tid där allvar och eftertanke ligger som ett töcken över Sverige efter valet?


Hockey är livet men livet är politik.

Hockey är livet, men jag vill även leva i ett land av omtanke och solidaritet. Att vi tar hand om varandra, att mitt land även tar hand om mig när jag någon gång skulle behöva det. Den mentala istiden pågår och mitt i allt detta går vi till templet, tar en öl och ser VIK krossa Malmö - underbar avkoppling i eländet. Nu blev det politik, men det skiter jag i. Det är min blogg.

Luleåfansen i blåsväder.
Jag kan avrunda med ett roligt inlägg i debatten om supporterkultur som sportbladet delger oss nyhetstörstande medborgare. Luleåfans brände upp SAIK - tröja. Och efter den rubriken kommer det ett frosseri av fördömanden från olika håll. Tycker det är lika kul varje gång moralister tjuter av missmod mot den allt mer hårdare läktarkulturen.

Överste Tomtenisse, kommunalrådet Karl Petersen, blev vittne till denna förskräckliga händelse och kommentera det hela med; "Vi var många som tyckte det var otrevligt".
Vice Tomtenisse, medborgaren och Luleåsupporten Mikael Brännström vägrade gå med i supportermarschen efter detta. Han säger: "Det kändes jäkligt risigt - ett dåligt beteende." Han fortsätter: " Om det hade varit ett pojkstreck så hade det varit annorlunda, men det var VUXNA."

Nu är jag verkligen inget fan av internetfenomen som "LOL" eller annat lika vidrigt, men vafan, nu drar vill till med ett LOL.
En gång till: LOL. LOL. LOL. LOL. Så där, nu har jag skrivit det för några år framöver. Bedrövlig misshandel av det ljuva skriftspråk som vi har annars.