torsdag 13 oktober 2011

Sug på tabellen istället.

Lugn i stugan, dra i handbromsen, håll i hästen. Var det verkligen så farligt? Första förlusten, kanske lika bra att erkänna det men nog skulle den där förbannade nollan komma någon gång under säsongen? Vi är alltjämt serieledare, trean äger fortfarande arton poäng, fyra poäng efter oss och att Bofors för tillfället förpassade Örebro ner bakom kvalserieplatsen är väll knappast något att gräma sig över. Det blev en stunds förbrödring, om än väldigt kort, när båda klackarna skanderade "Hata, hata, hata Örebro".

Det finns positiva aspekter som följer i den här bittra förlustens kölvatten. Det absoluta uppvaknandet som tydligt signalerar ett något existentiellt fenomen - att vara mänsklig, att fela är också att lära, räcker kanske för VIK och dess supportrar att dra i drömbromsen. Oroväckande många könsord och ogenomtänkta slagord haglade över min del utav läktaren, sektion S. Varför, kan man fråga sig? När VIK öppnat serien på bästa möjliga vis, skämmer bort oss med målkavalkader och läckert passionerat spel, då får supportern hybris och blir fullkomligt galen när det går emot. Igår gick ingenting som det skulle, men någon form utav distans till nederlaget måste väll ändå finnas, nu när VIK trots allt alltjämt fortfarande är serieledare och fortfarande är bäst på många sätt och vis i statistiken.

Jag är chockad över hur insiktsfull jag låter och funderar på om jag ska övergå till mitt vanliga rabiata jag och börja skälla på någon? På vem kan man undra en sådan här dag? På VLT som förstorar upp den här nollan som om det vore en fullkomlig katastrof? På småpojkarna i de så kallade powebreaken som inte skyfflade upp snön ordentligt eller på Bofors spelaren som var nitisk nog att påpeka detta? Eller ska jag skälla på fenomenet med dessa tillsynes meningslösa små avbrott? Ska kioskpriserna där en korv numera kostar en hel tjuga få sig en släng med sleven eller ska jag ge sleven åt domaren som bara var som en domare brukar vara - värdelös?

Nej, jag väljer istället att gå in på hockeyförbundets hemsida, klicka mig fram till hockeyallsvenskans serietabell och suga på bilden som visar att VIK fortfarande är i topp.
Den bilden ska jag sen bära med mig hela vintern.
För den ger mig hopp om ett VIK som vet att dom kan.

/David.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså,

Bara för att man leder en tabell så är det ok att förlora.
Det låter ju livsfarligt att börja tänka så. Man måste ju ta en förlust på fullaste allvar. Inget man någonsin ska acceptera. Det ska man ransaka och inte göra om. ( om man vill hålla sig kvar där uppe)

Det handlar om att inte slappna av. Och det är precis så det låter när man inte ska kritisera utan vara nöjd med tabellen.